شبکه و برند های آن؛ معرفی کمپانی Cisco Systems

shabakehooshmandنویسنده: shabakehooshmand
بازدید: 2,652 بازدید
شبکه

لزوم آشنایی با برند های تجهیزات شبکه:

آشنایی با بنیان گذاران و تاثیر گذاران بزرگ هر حوزه ای، خالی از لطف نیست، از این جهت، قصد داریم تا خلاصه ای از فراز و نشیب های کمپانی تجهیزات شبکه Cisco Systems در گذر زمان را با یکدیگر مرور کنیم.

پس با «شبکه هوشمند» همراه باشید.

معرفی شرکت سیسکو:

شرکت سیسکو با نام تجاری Cisco Systems، یک شرکت فناوری آمریکایی است که در سراسر جهان فعالیت داشته و بیشتر بخاطر محصولات شبکه کامپیوتری خود مشهور است.

سیسکو در سال 1984، با شعار “به شبکه انسانی خوش آمدید”، تأسیس شد و دفتر مرکزی خود را در سن خوزه، ایالت کالیفرنیا قرار داد. و به عنوان شرکتی که محصولات خود را بیشتر به مشاغل مختلف می فروخت، در دهه دوم قرن 21، یکی از بزرگترین شرکت های ایالات متحده محسوب می شد.

نام تجاری این شرکت، سیسکو سیستمز (به انگلیسی: Cisco System) بوده، که در دسته بندی تجهیزات برقی و در بخش ارائه دهندگان خدمات شبکه های مخابراتی، فعالیت می کند.

شرکت تجهیزات شبکه

بنیانگذاران Cisco Systems، لئونارد بوساک و ساندرا لرنر بودند؛ زوج متاهلی که در زمان دانشجویی، در دانشگاه استنفورد با هم آشنا شدند.

پس از فارغ التحصیلی در سال 1981، آنها در یک مدرسه کار می کردند و خدمات کامپیوتری دو بخش مختلف را هدایت می کردند. بوساک راهی برای پیوند شبکه های کامپیوتری خود با استفاده از فناوری ای که سایر کارکنان استنفورد در دهه 1970 طراحی کرده بودند، پیدا کرد. او و لرنر به این نتیجه رسیدند که فناوری روتر، می تواند برای استفاده گسترده در خارج از دانشگاه نیز، بسیار سودآور باشد.

اولین موفقیت بزرگ این کمپانی، روتر بود که به چندین پروتکل شبکه سرویس می داد که سال بعد (یعنی سال 1986) تولید شد. موسسین که به وجه نقد برای توسعه شرکت نیاز داشتند، به یک شرکت سرمایه گذاری مالی به نام Sequoia Capital مراجعه کردند.

Sequoia در اواخر 1987 کنترل موثر شرکت را در دست گرفت و جان مورگریج را به عنوان رئیس و مدیرعامل در سال 1988 نصب کرد. در سال 1990، بلافاصله پس از فروش اولین سهام سیسکو به عموم مردم، لرنر (یکی از موسسان کمپانی) از این شرکت اخراج شد و بعداً بوساک (موسس دوم) آن را ترک کرد.

تولیدات سیستم های سیسکو، در اوایل دهه 1990 به سرعت رشد کردند. این شرکت در سال 1993 روتر مدل بهبود یافته خود را در مدل 7000 معرفی کرد و در همان سال، خرید شرکت های دیگر را نیز آغاز کرد. اولین خرید شرکتی سیسکو، Crescendo Communications بود، که به سیسکو اجازه داد تا قاطعانه وارد عرصه تعویض دستگاه های شبکه شود.

در دسامبر 1984 این دو، شرکت Cisco Systems را تأسیس کردند و نام شرکت (سیسکو) را از شهر سان فرانسیسکو الهام گرفتند.

امروزه سیسکو، رهبر جهان در شبکه سازی اینترنت است؛ و یک شرکت چند ملیتی است که بیش از 35000 کارمند در بیش از 115 کشور جهان دارد.

امروزه تولیدات سیسکو، پایه های شبکه ای برای ارائه دهندگان خدمات اینترنت (اپراتور های شبکه)، مشاغل کوچک و متوسط و مشتریان سازمانی است که شامل شرکت ها، سازمان های دولتی، خدمات شهری و موسسات آموزشی می باشد.

سیسکو محصولات و خدمات فناوری اطلاعات را در پنج زمینه اصلی فناوری ارائه می دهد؛ که شامل: شبکه (شامل اترنت، فیبر نوری، شبکه بی سیم با قابلیت جابجایی)، امنیت، اشتراک دیتا (شامل صدا ، ویدئو و داده)، مرکز داده یا دیتا بیس (Database) و اینترنت اشیا (IOT) می باشد.

محصولات سیسکو افراد، دستگاه های محاسباتی و شبکه های کامپیوتری را به هم متصل کرده و به افراد اجازه می دهد بدون در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی، و یا نوع سیستم کامپیوتری، به راحتی به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند یا آنها را منتقل کنند.

در سال 1985، سیسکو اولین محصول خود که یک کارت شبکه برای کامپیوتر های شرکت Digital Equipment Corporation بود را فروخت.

در سال 1994، این شرکت دفتر مرکزی خود را از منلو پارک کالیفرنیا به سن خوزه منتقل کرد و سال بعد جان تی چمبرز (جانشین مورگریج) به عنوان مدیرعامل شد. چمبرز به دنبال استراتژی رشد با خرید سخت افزار بود. اما در سال 2015 بازنشسته شد، زیرا این شرکت تاکید خود را از سخت افزار به نرم افزار تغییر داد.

در سال 1998، سیسکو شرکت Selsius Systems را نیز خریداری کرد، شرکتی که با داشتن تخصص در زمینه تلفن اینترنتی (VoIP)، به سیسکو کمک کرد تا موقعیت رهبری بازار شبکه در فناوری VoIP را نیز به دست آورد.

در سال 2006، سیسکو محصول جدیدی با نام TelePresence را معرفی کرد، توسعه ای از کنفرانس ویدئویی که این امکان را به افراد می داد تا در مکان های گوناگون، با یکدیگر به صورت کنفرانس، ارتباط برقرار کنند.

در این سال ها، سیسکو به طور فزاینده ای رشد کرده است. در آسیا و اقیانوس آرام بیش از سه دهه و فروشنده غالب در بازار استرالیا با رهبری در تمام بخشهای بازار است. و از دفتر استرالیا، به عنوان یکی از مقرهای اصلی منطقه آسیا و اقیانوسیه استفاده می کند.

خدمات شبکه VoIP:

سیسکو به ارائه دهنده اصلی Voice over IP برای شرکت ها تبدیل شد و در سال 2005، با خرید ساینتیفیک آتلانتا (Scientific Atlanta) و لینکسیس (Linksys)، وارد بازار کاربران خانگی می شود.

Scientific Atlanta، تجهیزات ویپ (VoIP) را به ارائه دهندگان خدمات کابلی شبکه مانند Time Warner Cable ،Cablevision ،Rogers Communications ،UPC و سایر شرکت های فعال در خدمات کابلی شبکه، ارائه می دهد. Linksys با شرکت هایی مانند Skype ، Microsoft و Yahoo نیز همکاری کرده است.

راه حل همکاری میزبانی (HCS):

راه حل همکاری میزبانی (به انگلیسی: Hosted Collaboration Solution) که به اختصار به آن HCS می گویند؛ ابزاری است که سیسکو سیستمز، در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

شرکای سیسکو می توانند خدمات مبتنی بر هاست ابری را بر اساس سیستم محاسباتی یکپارچه سیسکو (به انگلیسی: Cisco Unified Computing System) که به اختصار به آن UCS می گویند را دریافت کنند.

بخشی از راه حل ارائه خدمات یکپارچه Cisco که شامل نسخه های میزبانی شده از مدیریت ارتباطات یکپارچه (UCM)، مرکز تماس یکپارچه، مرکز موبایلی یکپارچه، حضور یکپارچه سیسکو، ارتباطات یکپارچه سیسکو (پیام های یکپارچه) و مرکز جلسات وب سیسکو می باشد.

تلفن IP سیسکو:

به عنوان بخشی از عملیات تاکتیکی، سیسکو چندین وسیله نقلیه واکنش اضطراری شبکه (NERV) را نگهداری می کند.  وسایل نقلیه توسط کارکنان سیسکو در هنگام بلایای طبیعی و سایر بحران های عمومی نگهداری و مستقر می شوند.

وسایل نقلیه مستقل هستند و خدمات سیمی و بی سیم شامل قابلیت اشتراک گذاری صدا و رادیو، اشتراک گذاری صدا از طریق IP، نظارت تصویری مبتنی بر شبکه و ویدئو کنفرانس با کیفیت بالا را برای رهبران و اولین پاسخ دهندگان در مناطق بحرانی با حداکثر 3 مگابیت بر ثانیه ارائه می دهند.

NERV ها در مراکز اصلی Cisco در سن خوزه، کالیفرنیا و در Research Triangle Park، کارولینای شمالی مستقر هستند و امکان استقرار استراتژیک در آمریکای شمالی را فراهم می کنند.

این تاسیسات می توانند ظرف 15 دقیقه پس از ورود به منطقه حادثه دیده، به طور کامل عملیاتی شوند. مخازن سوخت دیزل با ظرفیت بالا به بزرگترین خودروها اجازه می دهد تا 72 ساعت به طور مداوم کار کنند. 

NERV در حوادثی مانند آتش سوزی اکتبر 2007 کالیفرنیا مستقر شدند. در طوفان های گوستاو، ایک و کاترینا، انفجار خط لوله گاز رسان برونو در سال 2010، طوفان در کارولینای شمالی و آلاباما در سال 2011، و طوفان سندی در سال 2012 نیز حضور داشتند.

تیم عملیات تاکتیکی، کیت های ارتباطی کوچکتر و قابل حمل را در مواقع ضروری خارج از آمریکای شمالی نگهداری و مستقر می کند. در سال 2010، تیم سیسکو برای کمک به بازیابی زلزله در هائیتی و کرایست چرچ (نیوزلند) مستقر شد. در سال 2011 نیز، آنها برای سیل در برزیل و همچنین در واکنش به زلزله و سونامی 2011 در ژاپن، مستقر شدند.  

تجهیزات شبکه

در سال 2011، سیسکو به دلیل توسعه و استفاده از این وسایل نقلیه در بلایا، جایزه آمادگی نوآوری را از بخش سیلیکون ولی صلیب سرخ آمریکا دریافت کرد.

هر کمپانی، صرف نظر از قدرت و بزرگی اش، نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارد. در ادامه قصد داریم تا به بررسی این نقاط ضعف و قوت کمپانی سیسکو سیستمز بپردازیم که سال هاست در صنعت تجهیزات شبکه و ارتباطات فعالیت دارد.

از نقاط قوت Cisco Systems می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاغل متنوع برای علاقه مندان به شبکه در نقاط مختلف جهان
  • صرفه جویی در مقیاس هزینه کمتر و افزایش حاشیه سود
  • تنوع در بخش های مختلف و استفاده از بازارهای پیچیده
  • رهبر بازار بودن در بخش وسیعی از صنعت تجهیزات شبکه و سرور
  • عملکرد مالی قوی
  • داشتن بخش تحقیق و توسعه (Research and development) قدرتمند
  • داشتن فرهنگ سازمانی مشتری محور

اما همان طور که گفته شد هیچ شرکتی، عاری از نقاط ضعف نیست. که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • انحطاط بازار شبکه ذخیره سازی
  • حضور ضعیف بازارهای BPO (برون سپاری فرآیندهای کسب و کار) در مقایسه با رهبران جهانی

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت